På söndag (20/9) är det "kyrkoval". Gå och rösta !

På söndag är det val till kyrkofullmäktige, stiftsfullmäktige och kyrkomötet. Kyrkomötet
är kyrkans riksdag.

Rösta får alla som är medlemmar i svenska kyrkan och har fyllt 16 år. Nytt för året är
att man får kryssa för tre av kandidaterna i varje val och jag tycker man skall utnyttja
den möjligheten. När det gäller kyrkofullmäktige så är det personer från den egna
församlingen som finns på listan och troligtvis känner Du eller känner till några av dem.
Kryssa för tre som Du tror är lämpliga företrädare för Din uppfattning.

Det finns olika nomineringsgrupper (partier) som går till val på olika program. En del
vill att kandidater till de beslutande församlingarna endast skall hämtas från kyrkbänken. 
Personligen anser jag att det finns
många kyrkligt intresserade, som inte går i kyrkan så ofta och om man vill fortsätta att
vara en öppen folkkyrka med många medlemmar, måste man också ha en öppen nominering
bland alla kyrkans medlemmar.
En annan "partiskiljande" fråga är om kyrkan skall ha kvar vigselrätten. Både mitt parti
centerpartiet och jag tycker att vigselrätten skall vara kvar hos kyrkan. Sen är det fritt om 
man väljer att vigas kyrkligt eller borgerligt. 
Vill Du veta mer gå in på  www.svenskakyrkan.se  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0