Det krävs förändringar i Åstorps kommunala organisation

Åstorps kommun har låtit en konsult, Axel Danielsson, utvärdera den kommunala organisation.Många av hans slutsatser
är sådana,  att det mesta stämmer överens med vad även jag tycker.
Danielsson påpekar att det inte finns några samordningsfördelar med att socialtjänsten och bygg och miljö är underställda gemensam förvaltningschef. Hans förslag är att bygg och möljö förvaltningen sammanläggs med verksamheten vid samhällsbyggnadskontoret. Detta är något som jag och många med mig tyckt sedan länge och jag stöttar därför förslaget.
Även hans förslag att lägga samman medborgarnämnden och hälso och omsorgsnämnden för att få en bättre kostnadsstyrning är nödvändigt för en förbättrad effektivitet.
Medborgarkontoret infördes 2007 och har en viktig funktion men skall enligt min uppfattning inte vara underställt medborgar-
förvaltningen utan kommunstyrelseförvaltningen.
De lämnade förslagen innebär en bättre och effektivare organisation och bör genomföras i början av 2010.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0